Förra veckan gästade Gustaf och Ida.
Gustaf och Ida är rackare på bordshockey. Det brukar anordnas turneringar hos dem i Mölndal, och det är med stort engagemang de tar uppgiften. Det har nu gått så långt att idén till en "hockeymentär" fötts. Redan finns lite pilotmaterial filmat, och jag tror på den här idén. Det är precis sånt här som jag tycker är kul med människor. Kan du göra en turnering, så gör en turnering. Kan du göra en hockeymentärfilm, gör en hockeymentärfilm.
Jag skickade just ett sms till Kalle. Jag undrade om vi skulle köra kylskåpet på plats idag. Hoppas han tycker det är en bra idé.
För övrigt var jag förbi Fräntorps folkets hus idag. Där var skivloppis. Jag köpte bland annat Kal P. Dahl - Rock e' Nock.
(tyvärr inte mitt ex på bilden. Min är osignerad)
söndag 7 april 2013
lördag 23 mars 2013
Fyra Turnéhalsdukar
Såhär i helgtider kan det vara läge att prata lite om halsdukar. Jag har givetvis köpt 10 gamla turnéhalsdukar. Thin Lizzy, Status, Rainbow mm. Jag ska berätta om fyra av dem.
Thin Lizzy, European tour 1981 (Chinatown-turnén):
Ledig fredag betyder några öl på torsdagen. Livet kan vara fint och jag är glad åt mina vänner. Den stora staden visar ett vildsint leende och man har svårt att värja sig. I M's garage hölls otta och de trötta timmarna försvann.
Thin Lizzy, European tout 1983 (Thunder and lightning-turnén):
Hur de försvann vet jag inte. Inte heller var de är nu. Varken mina vantar eller timmarna. Det var tufft att ta emot förmiddagens solstrålar. Jag klarade inte av det.
Rainbow, Down to earth-turnén:
I en vrå i antikhallarna slår ett stort hjärta. Det är så varmt där inne. Det är Gustafs hjärta som värmer upp. Vintern blir inte varmare än när Gustaf bjuder på kaffe.
Thin Lizzy, Renegade-turnén:
Det for en taxi mot Mölndal. Innehållet var bräckligt. Chauffören fick ta det försiktigt, för minsta lilla stöt kunde få lasten att spricka. Konstigt att man måste ta det försiktigt med redan skadat gods, men jag antar att man försöker rädda det som räddas kan.
söndag 17 mars 2013
Världsmästarcykeln
Jag, Magnus, har ett påbörjat projekt. Det är en 80-tals-världsmästarcykel som ska bli en strippad 70-tals-världsmästarcykel.Denna cykel hittades i en container och var då i visuellt dåligt skick. Ful som stryk var den. Men delar plockades bort och man kunde se att det var en bra ram att utgå från. Jag har kapat bort blocklåset och alla skärmfästen, samt stödet. På sina ställen krävdes lite spackel efter slakten med vinkelslipen.
Se så rent och fint det blir utan en massa lås och skit.
Tanken är att lämna in på pulverlackering. Ska tydligen inte behöva kosta så mycket har jag hört. Den ska bli orange, precis som världsmästarcyklarna var på 70-talet. Originaldekaler är inhandlade.
Det som fattas är:
- Nytt vevparti (tror jag kommer köra franskt)
- Sadel
- Bakhjul
Hoppas bli klar till sommaren, då har brorsan lovat köpa cykeln.
Och vi får väl se...
Kanske blir han världsmästare på den nya cykeln?
Gubbjäveln.
Se så rent och fint det blir utan en massa lås och skit.
Tanken är att lämna in på pulverlackering. Ska tydligen inte behöva kosta så mycket har jag hört. Den ska bli orange, precis som världsmästarcyklarna var på 70-talet. Originaldekaler är inhandlade.
Det som fattas är:
- Nytt vevparti (tror jag kommer köra franskt)
- Sadel
- Bakhjul
Hoppas bli klar till sommaren, då har brorsan lovat köpa cykeln.
Och vi får väl se...
Kanske blir han världsmästare på den nya cykeln?
Gubbjäveln.
Invigning av Vuxengaraget
Igår. Lördagen den 16 mars 2013 invigdes Vuxengaraget.
Dörrarna slogs upp och en vindpust fick dammet att resa sig i en liten virvel. Visst luktade det en aning unket, och spindelväven har några år på nacken, det ser man. Föga brydda av detta dundrade vi in i vår nya boning för att nyttja vår besittningsrätt. Vi är 30, respektive 31 år, alltså vuxna. Magnus och Karl.
Vi kunde efter en kall pilsner konstatera att masonitskivan på innerväggen dolde ett fönster, så den monterades ivrigt ner. Genom de skitiga rutorna kunde vårsolen nu härja fritt. Karl var kraftigt bakfull. Han hade tydligen varit på Halta Lottas kvällen innan och spelat bort sina pengar i casinoavdelningen. Jag hade med mig min cykelkärra och en dansk racer som borde få lite mer kärlek innan den hamnar på blocket. För syns skull hängdes lite prylar upp på verktygsväggen. -Mycket proffsigt, nickade Kalle mellan de giriga klunkarna ur återställaren. Han höll ett vansinnigt tempo.
Det vi måste göra nu är:
- Få dit/bygga en arbetsbänk
- Fixa stolar, eller en soffa
- Få dit kylskåp
- Ställa in verktyg
- Få dit högtalarna, och bygga strömförsörjning till dem. (Det ska vi göra av nätaggregatet i en gammal data, och vi hoppas få återkomma till detta i senare inlägg)
- Sopa golvet. Riktigt
- Hänga upp fina bilder på väggen
Karl har planer på att köra ner sitt arkadkabinett från Karlstad och ställa i Vuxengaraget. Det vore väldigt kul tycker vi båda. Vi hoppas ni vill följa med på vår resa i Vuxengaraget. Vi kommer garanterat hålla på med cyklar där, men vi kommer nog göra mycket annat kul också ska ni se. Kanske hamnar där en Fordmotor? Kanske en Zündapp? Kanske blir det bara ett enda jävla krökande? Hur som helst så ska det dokumenteras, för så gör man i ett vuxengarage.
Mycket nöje!
/Magnus
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





